Zarządzanie Wiekiem

Sytuacja ekonomiczna niezależnie od boomu czy kryzysu nie zmienia faktu, że pewne fakty demograficzne i społeczne nie ulegną zmianie, a z czasem będą się nasilać. Za niecałe 20 lat na polskim rynku pracy osoby po 45. roku życia będą stanowiły prawie połowę populacji osób w wieku produkcyjnym, natomiast prawie 25% mieszkańców Polski będzie miało powyżej 65 lat (prognoza demograficzna na lata 2003-2030, GUS 2004). Te zmiany nie mogą zostać zingorowane przez pracodaców. Szacowania piramid wieku prawie wszystkich krajów europejskich wskazują, że w 2050 roku połowa ludności naszego kontynentu osiągnie wiek emerytalny, czego kosekwencją będzie brak ponad 160 milionów pracowników na rynku pracy.

Jeszcze kilka lat temu nie wszystkim przedsiębiorcom w Polsce udało się w pełni wykorzystać rosnące możliwości rowoju przedsiębiorstwa ze względu na brak wykfalifikowanych pracowników. Młodzi, na których opierały się firmy, masowo emigrowali, a z kolei starsi wiekiem, do których firmy się skierowały, często przez lata zaniedbań i braku inwestycji w rozwój pracowmnika, nie mieli niezbędnych umiejętności i kompetencji, aby rozpocząć pracę. Korzystając z przysługujących im świadczeń, wielu z nich odeszło rónież na wcześniejsze emerytury.

Zarządzanie różnorodnością fokusujące się na zarządzaniu wiekiem to właśnie wykorzystywanie potencjałów zarówno ludzi młodych jak i starszych. Każda grupa wiekowa ma swoje słabe ale także i mocne strony. Ogólnie można powiedzieć, że osoby młodsze są silniejsze fizycznie, łatwiej im uczyć się nowychch rzeczy.

Jeśli chodzi o zdolność oceny ryzyka, czy umiejętność całościowej oceny sytuacji, to rośnie ona z wiekiem i zebranym przez lata doświadczeniem. Dlatego tworzenie zespołów, w których wykorzystywane są zarówno mocne strony pracowników młodszych jak i starszych, stanowi wymierny zysk dla każdego przedsiębiorstwa.

Przy wprowadzaniu nowego elemtu zarządzania jakim jest zarządzenie wiekiem należy zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  • pobudzenie potrzeby i świadomości,
  • strategia personalna firmy,
  • strategia i wizja firmy,
  • własna wizja zarządzania wiekiem,
  • programy rozwijające zarządzanie wiekiem w firmie,
  • narzędzia i dobre praktyki zarządzania wiekiem

Źródło: Główny Urząd Statystyczny

Źródło: Biulteyn Informacyjny, 2009

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s